Historia
|
Bruksperioden och släkten
Croneborg |
|
||||
Trettio kannor brännvin Värmlänningar Det kom ett glasskåp till Värmland och Österrikiskan på Östanås! Det var då det! Croneborgs avlöningslista ifrån 1884 |
Här följer ett utdrag ur boken Paradis för flera, Erik Geijer, Stockholm 1955. Många herrgårdar i vårt land har av olika anledningar övergått i landstingens eller kommunernas ägo för att tjäna humanitära ändamål, men det öde som drabbade Östanås sedan landstinget förvärvat garden och degraderat den till ett hem för vanartiga pojkar, var minst sagt beklämmande, då pojkarna med berått mod tände på herrgårdsbyggnaden. Påföljande år brann också en av de vackra flyglarna, men att även denna brand var anlagd kunde aldrig bevisas. Trädgården och parken förföll, växthusen revs ner och för att utplåna de sista spåren av den cronenborgska epoken revs också den andra vackra flygelbyggnaden, för att lämna plats för en ny bebyggelse till en verkstadsskola. Nu återstår av Östanås bruk endast stenkistorna till stångjärnshamrarna och det enda som påminner om vad som en gång varit är den vackra Ekallé som förbinder landsvägen med den förra gårdsplanen. Under årens lopp har medlemmar av släkten Croneborg ofta besökt familjegraven och sin släktgård. Det ligger dock nära till hands att tro att släkten i och med gårdens brand drog en lättnadens suck då det sista bandet brast som utplånade tragiska minnena från dess storhetstid. Att det fördes ett stort hus under kammarherrens tid råder inhet tvivel om, då han bland sina gäster även räknade kronprins Gustaf och prins Oscar. Detta hindrade honom dock ej att betala en pojke 25 öre per vända för budskickning till Svartåhyttan. Den pojken träffade jag härom dagen i en liten pigg, vithårig, nittioårig gubbes skepnad, troligen det enda nu levande inventarium från den tiden. I inspektoren på Svartåhyttan, Georg Fredrik Åberg, hade kammarherren en trogen och pålitlig gårdvar, en i högsta grad originell man och tillika framstående stammare. Det ville sig sa att han fick besök av en man, som också stammade, varvid följande samtal utspann sig: "Va,
va, vill, vill du?
Jag,
jag vill, vill, tal ve, ve för förvaltaren.
Härmer
du, du mej eller ä ä du också st, stam?
"Av de trettio kannor brännvin har undertecknad även fått sin behöfliga del, emedan bruket alltid varit vant att hålla inspektoren med sådan vederqvickelse för utom maten. Men min smak är ännu ej så upparbetad för att finna behag i finkeloljan, utan får herrar revisorer behålla det tycket för egen räkning. "Anmärkningen
gillas och bör lända till efterrättelse. W.Croneborg.
Ett sådant svar dämpade inte Åbergs
frispråkighet, som bl. a. tog sig uttryck i sådana
påpekanden som:"Onödigt skrifbleri, onödigt att förnöta tid, penna och papper på sådana dumheter." Urvalt
av Bosse Levin
|
|||||
|
||||||||||||||
Då fick allt herrskapet kliva åt sidan! Kammarherre Croneborg, som på
1870- och 80-talen ägde Älvsbacka bruk, var en stark
man. Han brukade ibland brottas med kraftkarlarna på
bruket och tog inte illa upp, ifall han blev
övervunnen och klådd. Han var tvärtom stolt över att
bruket hade män som ägde mod i bröstet och kraft i
arm.
Då krökte Croneborg rygg! Kammarherren-brukspatronen tillämpade också en originell metod att sätta ackordpris på stubbrytning. Vid bruket användes liksom vid flera andra bruk gasgeneratorer för uppvärmning av vällugnarna. Dessa generatorer eldades bland annat med stubbar. Det var hårt arbete att bryta och hugga upp stubbar, ty på den tiden hade man varken sprängämnen eller mekaniska stubbrytare som nu för tiden. En kraftig och van arbetare kunde dock göra sig en för den tiden rätt god förtjänst på detta arbete. Det började också knorras från visst håll att stubbrytarna förtjänade för mycket. Förmannen framhöll detta för Croneborg, men han ville inte utan vidare gå med på att slå av på ackordspriset. Han beslöt att själv gå till skogs och egenhändigt och utan hjälp bryta och hugga en famn stubbar för att komma underfund med hur pass högt ett sådant arbete borde betalas. Han skrudade sig därför i stövlar och arbetsblus och satte igång med stubbrytningen. Han var, som förut papekats, en stark karl, men ett dylikt arbete, för vilket han saknade all vana och träning, vållade honom naturligt nog stor möda. Efter utfört värv avgav han följande uttalande:
Förvaltarens fåfänga utlöste strejk! Kammarherre Croneborg vistades ofta långa tider i huvudstaden och då regerade förvaltaren enväldigt på bruket. Men han styvsinta undersåtar, ty i allmänhet var smederna inte lättskrämda. En gång hade förvaltaren lagt sig till med nymodern och vräkig överrock, i vilken han gick omkring och visade sin myndiga person. Två smältardrängar såg med avundsjuka blickar på den fina rocken, och hur det var beslöt de också att skaffa sig dylika. En vacker dag uppenbarade sig de båda drängarna i precis likadana rockar som den mäktige förvaltaren. När denne upptäckte deras tilltag blev han rasande och befallde att de skulle lägga bort rockarna, men de talade om att de ärligt betalt dem och de tänkte ha vilka kläder de ville. Det var något som inte angick honom. Förvaltaren blev då ursinnig och beslöt att straffa deras övermod. Han sänkte deras arbetslön med motivering att de inte skulle få tjäna mer än vad som fordrades för för korta rockar i stället för fotsida av hans egen modell. Sänkningen omfattade alla smederna, varför även oskyldiga blev lidande på smältdrängarnas tilltag. Men denna gång hade förvaltaren gjort upp räkningen utan värden. Alla arbetarna blev förbittrade och beslöt att lägga ner arbetet, tills lönerna blev de gamla igen. Och därmed gick de hem. Bruksledningen sökte på alla sätt att få andra arbetare i stället, men ingen vågade bli "strejkbrytare", ty det var inte gott att komma i onåd hos de kraftiga smältsmederna, och därför blev smältarhärdarna stående kalla och tomma. Till slut måste bruksledningen krypa till korset och låta avlöningen återgå till den förutvarande nivån, och smältdrängarna fick fortsätta att ståta i sina långa rockar till stor förtret för förvaltaren. ( Ur Värmlänningar av Gotfried Rodén ) |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
(Utdrag ur skrift av Gösta von Schoultz) Vem var då denna Betty Croneborg
på Östanås? Flicknamnet von Geymüller antyder ju
hennes utländska härkomst. Hon föddes i Wien den 13
maj 1799 som äldsta dotter till bankiren, friherre
Johan Heinriech von Geymüller. Familjen stammade från
Basel, men fadern flyttade 1772 till Wien, där han
tillsammans med en bror grundade en bankirfirma. Den
hade stor framgång och blev så småningom en av de mest
betydande i Europa. Ulric Croneborg Gott gifte Stod Karl XIV Johan
nära Urval av Bo Levin |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Texter och bilder publiceras med benäget bistånd av Värmlands museum. Texten, "Skåpet" har vi fått av konservator Cecilia Skoglund och texten "Bakgrund" av antikvarie Ida Sixtensson. Bilder Cecilia Skoglund. Skåpet
Mest speciellt är nog Betty och Ulrics bröllopsporträtt infattade i ett armband
Förutom skåpet får museet ta hand
om sänglinne från givarens släkting, Ida Croneborg.
Det är brudlakan och örngott märkta IC, vävda och
sydda på Östanås. Att få en donation som vi vet så mycket om är speciellt roligt. Tyvärr hör det faktiskt inte till vanligheten att vi vet så mycket om våra föremål, informationen kan vara mycket bristfällig. Det är ju historien kring föremålet som gör det levande och intressant att visa. I det här fallet finns ju också de tidigare gåvorna. Då sätter fantasin igång att leka. Tänk att få göra en utställning om Östanås, och börja med Betty * = fotograferat Till skåpet(*) hör: Två sippvaser Miniatyrer
Familjens äldsta dotter Barbara, kallad Betty (brukaren), gifte sig 1825 med Sveriges chargé d´affaire i Wien, Ulrik Croneborg (1796-1844) född i Nyköping, som senare blev hovmarsalk. Han stod bland annat nära Karl XIV Johan. När Bettys far dog, testamenterades hans stora förmögenhet till Betty och hennes syskon. För den arvslott som tillfallit Betty, köpte hennes make in Älvsbacka bruk i Värmland 1827, och lämnade sin tjänst som chargé d´affaire. Bruket som var grundat 1642, var vid tiden för köpet ett av det mest betydande landskapet. Östanås herrgård, byggd 1792, köptes in som bostad. Enligt hörsägen betalades den stora bruksegendomen kontant i gulddukater som medförts i en kappsäck från Österrike. Herrgården inreddes med tjusig och dyrbar inredning, och en värdefull konstsamling där verk av både svenska och utländska berömda konstnärer ingick, köptes in under årens lopp. Denna splittrades dock på auktioner i Stockholm och Paris under 1800-talets andra hälft. Östanås blev Bettys hemvist under återstoden av hennes liv, även sedan hennes man dog 48 år gammal 1844. Tillsammans med sin man fick hon sönerna Wilhelm (1826-1909) och Hjalmar (1830-1876). Den äldre bosatte sig efter faderns död på Östanås och tog över Älvsbacka bruk. Han gifte sig 1851 med Marie von Berg från Sachsen (1831-1925). Ytterligare ett betydande arv fick Betty av sin ingifta faster när denna dog 1856. Samma år tog hon hand om sin systerdotter Louise (1844-1878) som blev föräldralös vid tolv års ålder. Denna gifte sig 1865 på Östanås och bosatte sig sedan i Västergötland. Betty gjorde många resor till Stockholm, Uppsala och även till Wien. I Karlstad hade hon en våning och i staden umgicks hon bland annat med landshövdingen och biskopen. Det svenska språket lärde hon sig perfekt. Hon var musikaliskt begåvad, var god sångerska och pianist, samt hade konstnärlig talang som målarinna. Med ett trädgårdsintresse anlade hon park och trädgårdsanläggningar på Östanås. Efter sig har hon lämnat en stor samling brev, de flesta ställda till sonen Hjalmar. Betty dog den 22 februari 1866 och vilar bredvid sin make på Älvsbacka kyrkogård. Sonen Wilhelm omvandlade 1875 tillsammans med sin bror Hjalmar, Älvsbacka bruk till "Elfsbacka Aktiebolag". Bruksrörelsen gick i konkurs 1893 och egendomen såldes. Skåpet lät Betty göra, troligtvis i Karlstad, för att samla minnen från sitt gamla hem i. Vid flytten från Österrike till Värmland tog hon nämligen förutom en stor hemgift, med sig personliga ägodelar som påminde om hennes barndom i Wien. Brukarens svärdotter Marie von Berg ärvde skåpet av sin svärmor via sin make. Då hon dog 1925 ärvde hennes dotter, tillika givarens mormor Ida Odelberg (1858-1955 född Croneborg) skåpet. Det skulle då fraktas från Södertälje till Enskede i bil, en Minerva av årgång 1914. Med var givaren, hennes mormor och en manlig chaufför. Alla småsakerna från skåpet packades försiktigt ned i tre gröna kappsäckar som surrades fast bak på bilen. I framsätet bredvid chauffören stuvades det itutagna skåpet och i baksätet satt givaren och hennes mormor med spegelväggen och glasdörrarna staplade mot framsätets ryggstöd. Givarens minns väl mormoderns förmanande röst: "Sitt still unge, sparka inte så du skadar glasdörrarna. De kom lyckligt hem och skåpet stod sedan i Enskede till 1938 då mormodern p.g.a sin makes död (Theodor Odelberg (1847-1938) flyttade till Stockholm och tog skåpet med sig. Vid hennes död ärvde givaren skåpet direkt från mormodern eftersom mormoderns dotter tillika givarens mor, Ida Leijonhufvud (1887-1978 född Odelberg) sedan 1920-talet bodde i Argentina tillsammans med sin man Sperling Leijionhufvud(1882-1954). Skåpets dåvarande ägare var rädd för att det skulle fraktas till Argentina. Givarens barnbarn tillhör den sjunde generationen som stått framför skåpet och beundrat dess innehåll. Givaren upplever det som att skåpet nu då det har skänkts till Värmlands Museum, är hemma i Värmland igen, att cirkeln är sluten. Källor: Givaren samt Rutger Croneborg: "Den österrikiska släkten Geymüller med svenska ättlingar", Gösta von Schoultz: "Österrikiskan på Östanås", Nya Wermlands-Tidningen 16/4 1983. Copyright © 2004 Värmlands museum |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
197 personer och företag står på
bruksherre Croneborgs avlöningslista1884. Exempel på Årslöner i kronor; Mästaren Carl Ellström
285,37 Sammanställt av Bo Levin |
||||||||||||||